Izdanje:
Ulažite u community menadžere i društvene medije: budućnost je u direktnoj komunikaciji s korisnicima i njihovim preporukama! Poslovi novog doba poput community menadžera i web specijalista još nisu ušli u registre na burzi ili tvrtki. Malo koji poslodavac se snašao u rapidnoj promjeni na tžištu i pojavi novih medija koji zahtijevaju jedan sasvim novi pristup korisnicima i kupcima, jer tehnologija jednostavno prebrzo napreduje da bi spori sustavi to uspjeli pravovremeno identificirati. Zato su profitirali nezavisni internetski samoznalci, oni koji su prirodno rasli s novim medijima i koji uspješno prelaze na nove razine online poslovanja. Oni su postali nove zlatne koke, pa portalima nekad donose i do 80 posto prometa, što u prijevodu znači i dobru poziciju na gemiusu, što pak znači da vjerojatno zarađuju pristojan novac od oglašavanja.
Preporuke korisnika bitnije od stručnjaka
Dakle, da nema community menadžera, neki portali ne bi bili toliko uspješni i ne bi preživjeli unatoč (dobrom) sadržaju. Tek su krajem 2011. godine veće domaće tvrtke poput Agrokora, Nestlea ili 24sata Digitala počeli zapošljavati ljude na pozicijama koje se bave isključivo novim medijima. Tijekom 2012. godine trend će sigurno kopirati onaj trenutni na Zapadu, gdje sve vrvi oglasima za poslove u društvenim medijima. Sve manje ćemo ulagati u tradicionalne kanale oglašavanja, a sve više u “internetske” klince koji znaju s kim komuniciraju, na kojoj platformi koga što zanima i kome treba servirati određeni sadržaj te u kojoj količini i na koji način. Više ne prolazi “jedna reklama za sve”. Sada se treba posvetiti svakom kupcu i što više personalizirati ponude s kojima idete prema njemu. Na taj način ne samo što dobivate zadovoljnijeg kupca, već štedite novac i vlastitoj firmi jer ne rasipate oglase na sve strane po logici “koga zakači, zakači”, nego ciljano i s puno manje financijskog troška dolazite do ciljnih skupina. Što se same tehnologije tiče, napokon ćemo se riješiti spamerskih SEO tehnika, tzv. “backlinkova” i rangiranja stranica. Panda, poboljšani algoritam Googleove tražilice, aktivan od početka 2011. godine, najveća je promjena u klasificiranju rezultata pretraživanja, jer određuje koje su to visokokvalitetne stranice, fokusirajući se na opću korist od takvih stranica. Tražilice će sve manje pri vrhu izbacivati tzv. “farme linkova”, stranice koje služe da preko njih nakon tri, četiri iritirajuća klika napokon dođete do željenog sadržaja, već bi upravo pomoću novih društvenih medija i funkcija poput “+1” ili “podijeli” trebali na vrh izbacivati sadržaj koji je drugim korisnicima najrelevantniji za određeni pojam. Stoga će drugi korisnici služiti kao filter dobrog sadržaja ostalim korisnicima. I sami znate da je najbolja reklama ona koja dolazi od korisnika, a ne od brenda. I sami češće vjerujete blogerima nego novinarima, komentarima korisnika o stanju i uslugama hotela nego samom opisu hotela ili pak na forumima ili Twitteru tražite savjet oko kupnje novog laptopa. Zeznite jednog kupca, možebitno ste zeznuli sami sebe. Na području društvenih medija teško je sa sigurnošću reći što će se točno dogoditi, jer neki proizvod koji će tek stići na tržište, može u potpunosti preokrenuti trend. Malo tko može naštetiti Facebooku koji je tijekom 2011. godine izgubio 6 milijuna korisnika, ali se unatoč tomu očekuje da će do kraja 2012. godine imati milijardu korisnika! Iako servisi poput Google+ ili Twittera postaju sve relevantnjii za poslovanje, nisam poput nekih sklona vjerovati u pad Facebooka. Naprotiv, Facebook će postati defaultna platforma društvenih medija jer novim OpenGraphom ulazi u sferu automatske podjele sadržaja, gdje će vaši prijatelji vidjeti sve što vi trenutno radite – gledate određeni YouTube video ili čitate nečiji post na blogu. Iako se mnogi korisnici bune na ubijanje privatnosti, većina će ipak to s vremenom prihvatiti, posebno ako za to budu plaćeni za svoju aktivnosti.
“Podijeli s Prijateljima i zaradi”
Naime, nova platforma Chime.in, najavila je podjelu zarade od oglašavanja sa svojim korisnicima, a YouTube istaknutim korisnicima već neko vrijeme plaća da i dalje rade. Ne sumnjamo da će slično pasti na pamet i drugima. Prisutnost novca zamijenit će postojeći strah od gubitka privatnosti, baš kao što korisnici iPhone pod normalno prihvaćaju činjenicu da njihov telefon bilježi svaki njihov pokret. Bojimo se “big brother” kamera na zagrebačkim ulicama, a onoga u vlastitom džepu baš i ne. E- mail marketing, koliko god ga mrzili, neće umrijeti. Stranice za grupnu kupnju također. Upravo one putem newslettera dobivaju najveći prodajni moment, a obzirom na krizu, sumnjamo u pad popularnosti tih stranica. Ukidanje mnogih da, ali njihovo gašenje ne. Sigurno ne u 2012. godini. Televizija bi se mogla još više integrirati s gledateljima po uzoru na GetGlue, koji je svojevrsna Foursquare za medije, korisnici se “prijavljuju” u omiljene emisije i time direktno govore vlasnicima televizijskih kuća kakav ih program zanima. Ili će pak za parove na “Plesu sa zvijezdama” moći glasati putem Twittera, kao što to sad već rade u X Factoru. U web developmentu HTML5 će zamijeniti Flash, koji nije u prijateljskim odnosima s pametnim telefonima i uređajima s mobilnim pristupom, a kojih bi prema predviđanjima do početka 2013. godine na svijetu trebalo biti 1,82 milijarde, čime će zamijeniti desktop računala kao primarno sredstvo pristupa internetu. Sukladno tome, tvrtke će morati smisliti integraciju mobilnog i online sadržaja s onim offline. Jednostavno više neće biti moguće izbjeći QR kodove, Foursquare specials ili druge pristupe korisniku koji se u offline svijetu nađe s pametnim telefonom u ruci. A on će vjerojatno i dalje biti iPhone ili Android telefon poput sve boljeg Samsunga ili HTC-a, a nauštrb Blackberryja koji i dalje pada zajedno s Nokijom. Pojavljivanje BlackBerryja 10, novog RIM-ov operativnog sustava koji bi trebao pokretati Android aplikacije možda spasi “bobicu”, no Nokia, nekad pojam za telefon, nastavlja s padom sa Symbianom, a unatoč prihvaćanju Microsoftovog Windows Phone 7, sigurno će padati. Jednostavno nije toliko seksi kao konkurencija.