Skoči na glavni sadržaj

Veliki događaj u samo dvije godine postojanja

Glazba

Izdanje:

Šibenski Terraneo jedan je od najznačajnih ljetnih festivala na Jadranu

Već prve godine svoga postojanja šibenski Terraneo festival postigao je vjerojatno sve zacrtane ciljeve i u svega jednom izdanju postao mlađi brat našeg najvećeg festivala INmusica, iako su određene razlike između tih festivala i publike koja ih pohodi više nego jasne. Dok veliki zagrebački festival više ide srednjom strujom, uz određene pomake prema world glazbi, šibenski je okrenut više indie i alternativnoj publici. Ukratko, najbolji su u spoju, ali na žalost u ovom trenutku, kada sve više ljudi okreće dvaput svaku kunu u rukama prije nego je odluči proslijediti dalje, publika koja kombinira više festivala postaje sve rjeđa. Međutim, da se vratimo na početak. Terraneo je već u svojoj prvoj godini postao veliki ljetni događaj i kao takav privlači veliko zanima nje za svoje drugo izdanje koje će biti održano od 7. do 9. kolovoza. Sadržavat će The Roots, Thievery Corporation Live, The Jon Spencer Blues Explosion, tUnE-yArDs, Ting Tings, The Vaccines i na desetke drugih izvođača iz svijeta i regije. - Htjeli smo pokrenuti nov i značajan glazbeni projekt u samom središtu Jadranske obale – kaže direktor festivala Luka Pavić. - No namjera nije bila napraviti još jedan u nizu ljetnih festivala. Htjeli smo svo svoje dosadašnje znanje i iskustvo pretočiti u nešto originalno, kvalitetno, drugačije, pozitivno i s vremenom, veliko. Htjeli smo popuniti prazninu koja postoji u ljetnoj ponudi dobre zabave na našoj obali. Istovremeno smo željeli iskoristiti tu priliku kada se obraćamo toliko velikom broju ljudi i skrenuti pozornost na nama bitne stvari: društvenu odgovornost, ekologiju i edukaciju kao jedne od glavnih vrijednosti festivala. Imamo toliki potencijal, a ne znamo ga iskoristiti. Kad smo vidjeli koliko su ljudi u Šibeniku voljni pomoći i željni ovako nečega, znali smo da smo donijeli ispravnu odluku i da možemo napraviti veliku stvar za grad i cijelu šibensku regiju; i to se upravo događa - kaže Pavić.

Društvena odgovornost

Iza svega stoji ideja o projektu koji će biti potpuno nezavisan, nadovezuje se umjetnički direktor Mate Škugor, koji će se samofinancirati, koji će uz zabavnu imati izraženu i edukativnu notu, koji će dati izrazit naglasak na društvenoj odgovornosti i koji će pokazati da jedan glazbeni festival može izvršiti snažan utjecaj na lokalnu zajednicu. A meni je i jedan od vrlo važnih razloga onaj lokal-patriotskog karaktera jer sam već dulje vrijeme osjećao potrebu da se odužim gradu u kojem sam odrastao, koji me je odgojio i u kojem sam i došao u doticaj s glazbom koja će, kako se pokazalo, odrediti moj daljnji životni put. Festival je napravio uspjeh upravo na onoj vrsti izvođača koje je Škugor već godina dovodio u Zagreb i na njima gradio jaku alternativnu scenu. Sada se pak pokazuje, s obzirom na masovnost publike, da ta scena ne mora nužno biti toliko “alternativna“. Samo je medijski zapostavljena. - Istina je da je donekle medijski zapostavljena zato što mnoge medije danas nažalost prije svega zanima žutilo kojeg nasreću nema među izvođačima s kojima već dugo radim – kaže Škugor. - No onda se dogodila masovnost koju ni ti mediji nisu mogli ignorirati, pa je ispalo kao da smo otkrili toplu vodu kad smo, na prvi pogled nekomercijalnim glazbenim programom, privukli stvarno puno ljudi u Šibenik. Ali, naravno da nije samo nekomercijalna glazba privukla te ljude, nego cijelo iskustvo koje je Terraneo ponudio već u prvom izdanju. Osim toga, zahvaljujući internetu, u proteklih deset godina koncerte lakše promoviramo alternativnim i izravnim komunikacijskim kanalima, te smo tako godinama stvarali čvrstu bazu publike koja je imala velik utjecaj na uspjeh ovog projekta. Nadamo se da će naša publika i mediji koji nas prate shvatiti vrijednosti koje promičemo kroz Terraneo i da će svatko uvidjeti djelić vlastitog utjecaja na društvenu odgovornost. Unatoč odličnom odjeku, prvi festival nije prošao bez gubitaka zbog kojih su navodno organizatori bili prisiljeni prodati festival nekim tajanstvenim Englezima koje domaća strana krije kao zmija noge. Ako je nešto proizvelo „žutilo“ oko festivala, onda je to bila ta činjenica da domaći organizatori inzistiraju na tajnovitosti stranih partnera. - Nije nikakva tajna da je prvo izdanje festivala završeno s planiranim gubitkom – kaže Pavić. - Ako pokrećete ovako veliki projekt, morate biti spremni na ulaganje. Ušli smo u ovaj projekt razmišljajući dugoročno, svjesni da je početak težak. Ali mislimo da je najbitnije postavljanje temelja na kojima se gradi sam festival. Jedan temelj su vrijednosti koje sam naveo, a drugi temelj su ljudi koji rade festival. Sretni smo da je taj potencijal prepoznat od strane svih partnera i sponzora koji podržavaju ovaj mladi projekt, te smo ponosni na činjenicu da su naša originalna ideja i realizacija privukli investitore i ulaganje u Šibenik. U ovom projektu se ne radi o Englezima, jasno nam je da su takve pretpostavke zbog drugih festivala u Hrvatskoj, no u našem slučaju o festivalu govore i istupaju u javnosti glasnogovornik festivala vala i predstavnik programskog sadržaja, a to su ljudi koje upravo intervjuirate. Jedino inzistiranje s naše strane je povezano uz trud da do kraja pripremimo festival prema prvotnom planu, da izvođačima osiguramo iskustvo o kojem će pričati u glazbenim krugovima, a publici omogućimo najbolje ljetovanje dosad – kaže Pavić. S bitno povećanim budžetima u odnosu na organizaciju koncerata u klupskim prostorima, Škugorovi apetiti za bendovima koji su mu inače izvan dohvata ne rastu. - Nimalo – kaže. - Navikao sam odgovorno raspolagati novcem kojega nikad nisam imao u izobilju, pa se jednako odgovorno odnosim i prema bitno većem budžetu od onih s kojima sam radio i s kojima danas radim na svojim projektima u Zagrebu. Znači, imam potpunu slobodu u raspolaganju dodijeljenim budžetom i prema istom se, kao i moje kolege u ostalim sektorima festivala, odnosim s potpunom odgovornošću. Imaju li i „tajanstveni Englezi“ upliv na slaganje programa?

Podrška grada

Ne, tvrdi Škugor, ja uređujem i dogovaram okosnicu programa, a cjelokupni tim još čine Domagoj Šošić, koji je zadužen za strane izvođače, i Nenad Borović koji bira i dogovara domaće i regionalne izvođače. Postoje strani agenti i promotori s kojima već godinama uspješno surađujem i koji nam olakšavaju dolazak do nekih izvođača, ali program dogovaramo i slažemo nas trojica. U odnosu na zagrebački INmusic, Terraneo ima još važnu jednu razliku – ima podršku lokalne zajednice! - Apsolutno, imamo takvu podršku bez koje realizacija ovakvog projekta ne bi bila moguća – kaže Luka Pavić. - Većina ljudi u Šibeniku, od gradske uprave pa do građana, prepoznala je veliki potencijal Terranea i našu želju da kroz ovaj projekt potaknemo turistički, kulturni i ekonomski rast u Šibeniku. Terraneo je šibenski festival i njegov razvoj neraskidivo je povezan s razvojem samog grada i obrnuto. Uz dobru i pametnu pripremu, s rastom Terranea profitirati će Šibenik i svi koji u njemu žive i rade. Očekivani broj publike? - Očekujemo oko 15.000 ljudi po večeri – kaže Pavić.