Izdanje:
Kad bi danas neki čovjek u javnosti tvrdio da planet Zemlja ima oblik ravne ploče, reakcija slušatelja bi bila ‘pusti ga, nešto mu fali u glavi’. Istu bi dijagnozu dobio i čovjek koji bi tvrdio da se Sunce vrti oko Zemlje. Slušatelji su apsolutno u pravu. Prirodna znanost je dokazala da je Zemlja okrugla i da se ona vrti oko Sunca, a ne obrnuto. Ljudska se spoznaja o tome temelji, dakle, na znanstveno dokazanoj činjenici, a ne na činjenici koja je ostavljena svakome da je slobodno tumači po svom subjektivnom nahođenju, opažanju, dojmu ili osjećaju.
Kad se malo zamislimo nad pitanjem kakve veze ima okrugli oblik Zemlje i njezina vrtnja oko Sunca s događanjem našega svakodnevnog života, odgovor može biti samo jedan. Nemaju nikakve veze. Materijalne i društvene vrijednosti, kao što su obrazovanje, rad, plaća, tržište, stan, politika, pravo, javne službe i mediji, zatim moralne i duhovne vrijednosti, kao što su dobrota, ljubav, prijateljstvo, pravednost, solidarnost, dostojanstvo, čestitost i iskrenost odvijaju se bez suvišnih mudrovanja o obliku i vrtnji Zemlje.
Sve te vrijednosti u našem životu ipak pretpostavljaju da se Zemlja kao globus vrti oko svoje osi i da po svojoj putanji kruži oko Sunca. Za odvijanje svakodnevnoga ljudskog života nasušno su nam potrebni kisik, voda, svjetlost, toplina, smjena dana i noći, godišnja doba, a sve to ovisi što oko čega kruži. EpopEja in vitro Kad dođemo do pitanja o početku ljudskoga individualnog života, a koje se najneposrednije tiče svakog od nas, onda današnje pozivanje na prirodnu znanost, dotično na razvojnu biologiju čovjeka u milimetar ponavlja jednu te istu pogrešku koja se pripisuje Crkvi u “slučaju Galilei”.
Galileo je onda tvrdio da nas Biblija ne poučava o tome kako se kreću nebeska tijela, nego kako se ide u Kraljevstvo nebesko, dok mu je suparnik kardinal Belarmin prigovarao da on još nije znanstveno dokazao tvrdnju da Zemlja kruži oko Sunca. Dakle, teolog je s pravom tražio uvjerljivi znanstveni argument, a ne priču zasnovanu na čula, rekla, kazala, dok je prirodoznanstvenik s pravom inzistirao na uvjerljivom teološkom argumentu, a ne na doslovnom shvaćanju biblijskih iskaza. Pitanje o početku ljudskoga individualnog života najneposrednije i s imperativom istine pogađa svaku ljudsku osobu. Od kada “ja” postojim ne tiče se više pitanja što oko čega kruži, nego trenutka mog ulaska u svijet. Ta se činjenica bezuvjetno tiče svake ljudske osobe.
Zbog toga nas se svih bezuvjetno tiču i znanstveni dokazi. Svaka manipulacija znanstveno dokazanim činjenicama ujedno je manipulacija s ljudskim dostojanstvom. Vrijeđa naše osobno postojanje i spoznaju o tome. Znanstveno dokazana činjenica o vrtnji Zemlje oko Sunca u odnosu na jutarnju kupovinu kruha je posve irelevantna, iako dobro znamo da ovo potonje pretpostavlja ono prethodno. Relevantno je jedino imamo li novca za platiti i ima li svježega kruha za kupiti. Sa znanstveno dokazanom činjenicom o početku ljudskoga individualnog života nije tako, jer se ona ne tiče čega imam, nego onoga što jesam. Pomisao na drugačije znanstvene dokaze i drugačije ponašanje mojih roditelja i liječnika prema meni prije moga rođenja budi zle slutnje da sam mogao biti i nasilno likvidiran – ubijen.
Ostatak pročitajte u tiskanom izdanju