Izdanje:
Među klijentima su im Disney, CBS, Intel, Boeing i svi su okupljeni u udruzi Hrvatskih nezavisnih izvoznika softvera, koja je osnovana prije šest mjeseci. - Udruga je osnovana u ožujku ove godine jer smo shvatili da zapravo ima velik broj malih firmi koje pokušavaju izvoziti softver, a koje se susreću s istim problemima - govori nam Luka Abrus, predsjednik udruge i direktor tvrtke Pet minuta, najpoznatijoj po Shoutem platformi za izradu mobilnih aplikacija, koja ima urede u New Yorku. Njihovom se aplikacijom koristi, osim USA Todaya, i The Yankee Analysts, a koji radi dubinsku analizu svih utakmica u sezoni.No, za Pet minuta, najvažnija je tek dogovorena suradnja sa spomenutim Ning-om, najpoznatijim web servisom za kreiranje društvenih mreža koji mjesečno posjeti 65 milijuna korisnika, a kojem će Pet minuta biti mobilna podrška.
Naravno, zvuči idilično, no nije jer se mali izvoznici softvera susreću s čitavim nizom poteškoća, koje će udruga pokušati riješiti. - Prvi je problem - kaže Luka - što tvrtke ne poznaju tržište na koje izlaze. Nemaju kontakte, poznanstva, ne razumiju princip rada, pravne i financijske okvire. Zbog toga nam je najbitnije potaknuti komunikaciju među članovima. Razmjena iskustava jedna je od najvažnijih stvari u udruzi - priča Abrus.
Nejasna izvozna regulativa
Mnogi od članova tu doista mogu pomoći. Na primjer, ekipa iza tražilice GoHome, koja radi na tržištima Češke, Slovačke, Italije, a koja se osim odličnom tražilicom za nekretnine, može pohvaliti i društvenom mrežom za nekretnine, BeepHome, koja trenutno radi na tržištima Hrvatske i Slovenije, ali i mobilnom aplikacijom Mobile Property Agent, namijenjenoj trgovcima nekretnina. Ili, splitski Acceleratio među čije klijente se ubrajaju AMD, Cisco, Dell, Intel, Verizon Wireless i još sedam stotina drugih, pa i pulski Spectral Core među čijim klijentima ćete naći Disney, CBS, Boeing, Sveučilište Yale, National Geographic i još dosta jakih imena. No osim pomoći kod proboja na inozemna tržišta, mnoge je stvari potrebno riješiti i na domaćem terenu. “Jedan od razloga zašto smo se okupili je i da budemo glasniji pred drža-vom”, kaže Abrus, “ali i drugim udrugama, jer se hrvatski izvoznici susreću sa specifičnim setom domaćih problema, prije svega, nejasna je regulativa oko izvoza softvera, nejasno je na što se plaća porez, na što ne i sve je to (pre) komplicirano”.
Iako su im cilj inozemna tržišta, nagrade za rješenje dobijaju i na domaćem terenu. Tako je PandoPad aplikacija nagrađena CBTour nagradom kao najbolja tehnološka turistička aplikacija. Sve ovo, trebao bi biti dovoljno dobar razlog da i inozemni ulagači prepoznaju Hrvatsku kao tvornicu kvalitetnog softvera, jasno je to i ekipi iz CISEx-a. - Treći razlog zbog kojeg smo se udružili - pojašnjava Abrus - je mogućnost grupne prezentacije inozemnim tvrtkama. Ako netko na primjer traži mjesto za ulaganje, a Hrvatsku ne prepoznaje kao mjesto za ulaganje odnosno državu koja radi kvalitetan softver to ćemo probati promijeniti. Također, svjesni smo da vani ne možemo napraviti veći projekt ako se ne grupiramo i složimo neka veća partnerstva.
Kod nas u udruzi imamo vrlo velik broj specijaliziranih firmi, ali nemamo tvrtke koje mogu ponuditi cjelokupna rješenja. Cilj nam je da kroz udrugu i kroz neke neformalne kontakte ostvarimo dogovore koji nam mogu pomoći da realiziramo zajedničke projekte ili da nas inozemne firme gledaju kao potencijalni skup firmi koji im može odraditi neki posao - kaže Abrus. Tu će pomoći i nedavno dogovorena suradnja s mrežom poslovnih anđela, CRANE-a. Svi koji traže investitore mogu se javiti u CISEx, gdje će im pomoći i pripremiti ih za nastup i prezentaciju pred CRANE-om. Mnogi od članova već imaju iskustva s investitorima, samo je Shoutem dobio 1,2 milijuna dolara od RSG Capitala. - Osim za pripreme, s CRANE-om bi trebali nastupati na sajmovima, predstavljanjima projekata.
Mi u članstvo primamo i studente koji mogu isto tako razgovarati s nama, kojima kroz razmjenu iskustava možemo pomoći da plasiraju proizvod, da ga izdignemo. Htjeli bi kroz udrugu osposobiti domaće firme koje će ostvariti kontakte u zemljama gdje žele izvoziti i imati neke uspješne primjere iznutra - kaže Abrus. Iako, sudeći po svemu što ste već pročitali i onome što slijedi, uspješnih primjera ne nedostaje. Jedan od posljednjih je SalesPod koji je postao dio Ciscovog AppHQ direktorija aplikacija namijenjenih za Ciscov Cius tablet. Osim što žele pomoći svim sadašnjim i budućim malim izvoznicima softvera, u CISEx-u su prilično jasni kada se radi o zahtjevima budućoj vladi koje se tiču njihovog segmenta poslovanja (http://bit.ly/pplXrc). Dali su vrlo konkretne prijedloge kako popraviti stanje stvari i, kako kaže Abrus, “apsolutno smo spremni sudjelovati aktivno u provedbi te reforme. Svi ovo radimo pro bono i tu smo jer želimo da se stvari promijene i pokrenu, a to možemo jedino tako da budemo što konkretniji i da što više dobrih stvari donesemo firmama članicama”.
Bolji medijski tretman
Planova ne nedostaje. - Nastavit ćemo s organizacijom CISEx Friday, redovnim druženjem sadašnjih i budućih članova jednom mjesečno. Sljedeće će biti u Osijeku, 25. studenog uz organizacijsku pomoć firme Inchoo i to će se nastaviti po drugim gradovima jer želimo da se regionalno tvrtke aktiviraju odnosno prezentiraju svoja iskustva. U planu je i jedna malo veća konferencija koja bi se bavila izvozom softvera, odnosno izvozom softvera malih firmi, gdje bi doveli goste iz drugih zemalja koje su se susrele sa sličnim problemima, a koje bi nam pokazale kako su ih riješile - rekao nam je Abrus, spomenuvši na naše pitanje o medijskom tretmanu tehnoloških startupa, kako ne bi bilo loše da ih se, s čime se slažemo, tretira kao zvijezde. - Naravno - objašnjava - mislim da to ne možemo očekivati, ali jasno je da mislim da bi trebali bit tretirati tako, prvenstveno zato što će jedan dobar primjer, jedan uspješan startup koji uspije napraviti nešto veliko, za sobom povući sto drugih koji će vidjeti da je to moguće. I koje će to ohrabriti da naprave isto, odnosno naučit će iz tog primjera.
Ništa ne može tako dobro potaknuti druge, kao uspjeh nekog startupa - smatra Abrus. Široj je narodnoj javnosti pak, od lokalnog kladioničara do svakog vlasnika iPhonea, jasno kako su novi Eldorado iOS aplikacije. Iako će skeptični tvrditi da je to potrošeno tržište, Abrus se ne slaže: “Mislim da se aposlutno može uspjeti na tržištu mobilnih aplikacija, barijera je daleko više nego prije ali može se uspjeti. Nema više lucky puncheva ali se puno toga može naučiti od svih onih koji su probali, odnosno iz tuđih grešaka naučiti i probati. Ali tržište itekako raste, ne samo iPhonea nego i Androida tako da će tržište mobilnih aplikacija samo rasti u budućnosti. To je još uvijek dobra prilika za