U Hrvatskoj se, unatoč apelima pravobraniteljice za djecu i nekih oglašivačkih udruga, ustaljuje trend korištenja djece i maloljetnika za marketinšku promociju kompanija pod egidom obrazovanja iste te djece. Javni sektor daje infrastrukturu – najčešće su to škole, a privatni onda to koristi za reklamiranje svoje tvrtke. Već smo to vidjeli na primjeru Podravke, o čemu smo pisali.
Iako pravobraniteljica poziva zakonodavca da zakonske odredbe o korištenju djece i maloljetnika u marketinškim kampanjama napokon budu jasnije, ta zona ostaje siva koliko i moždana tvar svakog učenika koji se sprema završiti neku struku što će ga odvesti do toliko spominjanog tržišta rada.
Uostalom, i žestoko protivljenje novom kurikulumu, koji je stao na branik pretvaranju učenika u debile, dio je upravo ove priče.
O čemu je riječ?
Svaki korporativni menadžer danas je na mig spreman baciti onu sada već dobro poznatu floskulu o neusklađenosti obrazovanja s tržištem rada, posebno kada to znači da će od njega imati koristi. U Konzumu, na primjer, odlučili su uzeti stvar u svoje ruke, pa su, u skladu sa svim pravilima javno-privatnog partnerstva, ugostili učenike četiriju hrvatskih srednjih škola u svoju vježbaonicu za radnike punog naziva "Konzum akademija".
Blagajnik i tajnik - ključ hrvatskoga gospodarstva
Stigli su na Državno natjecanje učenika iz obrazovnog sektora ekonomije, trgovine i poslovne administracije, koju je - uz pomoć Konzuma - organizirala državna Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih.
Dolazak 90 učenika iz Srednje škole Krapina, Ekonomske škole Pula, Ekonomske škole Sisak i Prve ekonomske škole Zagreb na natjecanje u disciplinama "Mladi poduzetnik", "Prodavač", "Komercijalist", "Računovodstvo" i "Poslovni tajnik" odmah je iskoristila Konzumova marketinška služba, koja je brže - bolje u javnost odaslala optimistično sročeno priopćenje u kojemu obavještava da je ovo natjecanje ipak drugačije nego sva ona prije njega.
Ono se, naime, prvi put održalo na jednome mjestu, a gdje drugdje nego – u prostorima Konzuma!
Konzum, naravno, nije propustio naglasiti da su zanimanja za blagajnika i blagajnicu, ili tajnicu i tajnika, sasvim usklađena sa zahtjevima tržišta rada, jer su važna za budućnost hrvatskoga gospodarstva.
Kada smo škole upitali slažu li se s tim da im učenike iskorištavaju za marketinšku akciju, uvlas su odgovorili da to pitamo Agenciju za obrazovanje odraslih, koja je odgovorna za natjecanje.
Pa smo onda pitali Agenciju, koja je odmah navela kako smatra da je Konzum svima poznata tvrtka kojoj Agencija valjda nije potrebna kao medij preko kojeg bi se reklamirala i koristila je kao takvu za svoju promidžbu.
"Da postoji državna tvrtka poput Konzumove akademije, sigurno bismo je kontaktirali i pokušali organizirati ovo natjecanje, ali takva ne postoji. I da postoji, i njoj bi, kao i našoj Agenciji, smanjivali financijska sredstva za rad te sigurno ne bi bila u prigodi pomoći nam“, poentirali su usput u Agenciji kamo vodi politika štednje.
"Potičemo izvrsnost", "podržavamo talente"...
Navode dugi popis imena tvrtki koje su do sada sponzorirali natjecanja za različite struke – od državnih do privatnih tvrtki, od onih poznatih velikih svjetskih korporacija pa do obrtnika.
"Posebice je korisno bilo stvarno okruženje za natjecatelje u disciplini 'Prodavač'", nastavljaju u Agenciji, "jer u okviru Konzumove akademije postoji trgovina (rad na blagajni, za pultovima i slično)".
Javila se i Maša Jelić, direktorica ljudskih resursa u Konzumu, koja je kazala da su u tvrtki "svjesni izazova koje nosi suvremena trgovina i poslovanje u konkurentnom okruženju, kao i važnosti strukovnih zvanja", pa "potičemo izvrsnost i podržavamo mlade talente".
Neki od učenika nisu otišli praznih ruku, ako izuzmemo da su svi dobili vrećice s Konzumovim logom pune slatkiša, jer zna se što djeca najviše vole.
"Stoga smo s veseljem i ove godine podržali natjecanje srednjoškolaca koji su nas oduševili svojim znanjem i zalaganjem. Prepoznali smo potencijal među njima pa su neki od njih već prošli i prve razgovore za posao", objavila je Jelić.
Učenicima je omogućen i posjet Konzumovoj trgovini na zagrebačkoj Radničkoj cesti. S obzirom na to kako isto to tržište, kojim se ravna i Konzum, vrednuje njihov rad, sva je prilika da će trgovinu vidjeti samo na ovaj način, ili s one strane blagajne na kojoj će cijeli dan stojeći kucati cijene, a noge će moći protegnuti samo puneći police.
Tekst je financiran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija Agencije za elektroničke medije za 2016. godinu