Ako je do sada i bilo malo nade da će Vlada, unatoč pritiscima klerikalnih krugova, odlučiti unaprijediti neovisnost institucije za zaštitu prava djece, a pravobraniteljicu za djecu Ivanu Milas Klarić osloboditi pritiska i pustiti je da odradi mandat do kraja, sve je izvjesnije da se neće dogoditi ni jedno ni drugo.
Vlada je s današnje sjednice uputila Saboru u hitnu proceduru prijedlog novog Zakona o pravobranitelju za djecu koji je i prije konačnog prijedloga izazvao priličnu buru u javnosti.
U prijedlogu novog Zakona, koji bi trebao biti izglasan u Saboru do kraja idućeg tjedna ako se želi ispoštovati rok Ustavnog suda, nije usvojen nijedan prijedlog Milas Klarić za unaprjeđenje institucije, ostala je kontrola Vlade nad izborom dječjeg pravobranitelja i mogućnost smjene ako Sabor ne prihvati godišnji izvještaj o radu pravobraniteljstva.
Odbijeni su i sve bitne sugestije Ureda pučke pravobraniteljice, pravobraniteljice za osobe s invaliditetom, pravobraniteljice za ravnopravnost spolova te niza nevladinih organizacija, među kojima udruge Roditelji u akciji-Roda, udruge za zaštitu i promicanje ljudskih prava HERA, Ženske mreže Hrvatske, Zajednice saveza osoba s invaliditetom Hrvatske – SOIH, udruge Krijesnica, Foruma za slobodu odgoja, Udruženja „Djeca prva“, Udruge roditelja „Korak po korak“, Centra za edukaciju, savjetovanje i istraživanje – CESI i mnogih drugih.
Svi su se oni založili za veću neovisnost i samostalnost u radu pravobraniteljstva za djecu kao ključnog mehanizma u zaštiti dječjih prava i kontroli rada državnih i lokalnih tijela. Predložili su isključivanje Vlade iz postupka kandidiranja i predlaganja dječjeg pravobranitelja, a za jačanje institucije u rang pučkog pravobranitelja te micanje mogućnosti da Sabor, dakle politika, razriješi pravobranitelja za djecu ako parlament ne prihvati njegov godišnji izvještaj.
'Pokušaj političkoj utjecaja vladajućih'
Nepuna dva sata nakon što je Vlada jednoglasno uputila novi zakon u hitnu saborsku proceduru, priopćenjem se oglasila pravobraniteljica za djecu Ivana Milas Klarić nazivajući prijedlog novog zakona „direktnim napadom na neovisnost institucije“.
Upozorila je da u novom Zakonu o pravobranitelju za djecu i dalje stoji odredba u članku 26. o neprihvaćanju izvješća pravobranitelja kao razlogom za njegovo razrješenje.
„Time se, de jure i de facto, mandat od osam godina, koji za svrhu upravo ima neovisnost institucije pravobranitelja o predviđenom prosječnom četverogodišnjem ciklusu jedne vlade, skraćuje na jednogodišnji mandat, jer Sabor pravobranitelja za djecu može smijeniti već nakon prvog godišnjeg izvještaja“, upozorava Milas Klarić.
Osim toga, napominje pravobraniteljica, člankom 28. predviđa se raspisivanje natječaja za izbor novog pravobranitelja ubrzo nakon što novi Zakon stupi na snagu iako je nju Sabor imenovao na mandat od 8 godina koji još nije istekao. To, po njezinom mišljenju iskazuje namjeru Vlade da je što prije smjeni.
„Navedenim prijedlogom Vlada, na čelu s premijerom Andrejem Plenkovićem, suprotno svim europskim standardima, pokazuje potpuno nepoštivanje neovisne institucije i pokušaj političkog utjecaja vladajuće stranke na neovisnost institucija u Republici Hrvatskoj“, zaključuje Milas Klarić u oštrom priopćenju.
Aktualna pravobraniteljica za djecu o svemu će izvjestiti svoje kolege ombudsmane u Europi te Nilsa Muižnieksa, povjerenika za ljudska prava Vijeća Europe.
Istina, osim prijedloga koji bi jačali samostalnost pravobranitelja za djecu, Vlada nije prihvatila ni prijedloge koji su išli u suprotnom smjeru - za ukidanjem insititucije i njezino spajanje s 'centralnim', pučkim pravobraniteljstvom za što se zdušno zalagala udruga U ime obitelji. I to je, zapravo, jedina svjetla točka novog prijedloga – da institucija pravobranitelja za djecu ostaje kao posebno tijelo, ali sve drugo – kontrola i mogućnost razrješenja – itekako je pod političkom prismotrom, koja se u novom zakonu u nekim dijelovima i pojačava.
Tako Vlada i u konačnom prijedlogu ustrajava na uvođenju ogračenja prava pravobranitelja za djecu u pristupu podacima koji imaju neku od oznaka tajnosti, a tiču se djece, o čemu je već pisao forum.tm.
Još jača parlamentarna kontrola
Pored toga, u konačnom prijedlogu pojavila se i nova odredba koja još više pojačava kontrolu Sabora nad radom pravobraniteljstva za djecu – daje se mogućnost Saboru da može zahtjevati od pravobranitelja izradu posebnih izvještaja, na temu i u roku koji odredi parlament. To bi, drugim riječima, moglo značiti da ako dječji pravobranitelj ne izradi poseban izvještaj u zadanom roku, također može biti smjenjen.
Zanimljivo je i to da je Vlada pojačala i prijelaznu odredbu u Zakonu, pa tako ne samo da danom stupanja na snagu novog zakona Vlada kreće u postupak izbora novog pravobranitelja, nego je sada istaknut i jasni rok i obaveza Vlade da „najkasnije u roku od 90 dana od stupanja na snagu novog Zakona“ mora Saboru predložiti novog pravobranitelja za djecu.
Kako je planirano, temeljem odluke Ustavnog suda, da novi zakon stupi na snagu 1. kolovoza, Vlada bi najkasnije do kraja listopada trebala izaći s prijedlogom pravobranitelja, dok istodobno Milas Klarić nije isteklo ni pola aktulanog osmogodišnjeg mandata.
Podsjetimo, Ustavni sud je 7. ožujka ukinuo aktualni Zakon o pravobranitelju za djecu iz formalnih razloga, jer još 2003. godine nije donesen potrebnom većinom glasova svih zastupnika. Odluka stupa na snagu 1. kolovoza do kada Sabor mora donijeti novi zakon. Već tada smo upozoravali da odluka Ustavnog suda otvara mogućnost zloupotrebe pod pritiskom ultrakonzervativnih udruga te pokretanje postupka smjene Milas Klarić, što se sada pokazuje točnim. U međuvremenu, udruga U ime obitelji u javnom je savjetovanju o novom zakonu iznijela prijedlog o ukidanju pravobraniteljstva za djecu i ostalih specijaliziranih pravobraniteljstava i njihovo pripajanje pučkom pravobranitelju. Milas Klarić na udaru je 'obiteljaša' zbog njezine uloge u donošenju Obiteljskog zakona kojeg je kasnije suspendiaro Ustavni sud, zamjera joj se navodna bliskost sa SDP-om, a sve je kulminiralo lani kada je Domoljubna koalicija na čelu s HDZ-om u Saboru odbila njezin izvještaj za 2015. godinu, čime su već tada odškrinuta vrata za njezino micanje.
Tekst je financiran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija Agencije za elektroničke medije za 2017. godinu