Skoči na glavni sadržaj

Croatia Airlines starije stujardese mijenja mlađima

Goran Borković

<p>
Karijeru započeo u Sinjskim skojevcima. Nastavio u više različitih klubova iz Splita i Zagreba s promjenjivim uspjesima. Igru više bazirao na asistencijama nego na pogocima. Odlučio da neće završiti u nižerazrednom Vratniku.</p>

croatia-airlines-starije-stujardese-mijenja-mladima-3721-4191.jpg

Predsjednica SKOZ-a Suzana Artuković i dopredsjednica Ivana Lojo, dopredsjednica ističu da CA želi 50 starijih "sezonaca" zamijeniti mlađima
Foto: FaH

"Ako nećeš ti, ima tko hoće!", bio je uobičajen model ponašanja poslodavaca prema radnicima u Hrvatskoj. Više nije. Zamijenio ga je novi: "Ti nećeš, nego će onaj koga ja hoću!". I što je posebno zanimljivo, uporno ga provode tvrtke u državnom vlasništvu. Jedna od njih je nacionalna aviokompanija Croatia Airlines.

Na današnjoj konferenciji za novinare predstavnice Sindikata kabinskog osoblja zrakoplova (SKOZ) upozorile su na novu praksu koju provodi Uprava na čelu s Krešimirom Kučkom. Croatia Airlines, kao sezonski orijentirana tvrtka, zapošljava priličan broj "sezonaca" od travnja do listopada. Ponekad se, međutim, ukaže potreba za dodatnim angažmanom kabinskog osoblja i u ostalim mjesecima, kao što je slučaj sada.

U pravilu je riječ o zapošljavanju na određeno vrijeme koje je strogo regulirano sporazumom u kolektivnom ugovoru što su ga sklopili Uprava i sindikati. Prema odredbama sporazuma, "sezonci" s licencama raspoređeni su po radnom iskustvu, osobnom postignuću, doprinosu, znanju i zalaganju na tzv. redoslijednoj listi koju su slagali voditelji službi i starije kolege. Obaveza Uprave je da se prilikom zapošljavanja pridržava poretka i preferira iskusnije kabinsko osoblje, čega se čelništvo tvrtke do sada manje-više pridržavalo.

Sve do početka studenoga, kada je Uprava odlučila ignorirati listu i kao zamjenu za kolegice koje su na duljem bolovanju ili rodiljnom dopustu odlučila uzeti petero radnika s dna redoslijedne liste koji imaju najmanje iskustva, izigravajući pritom kolektivni ugovor i podržavajući nesigurnije oblike rada s obzirom na specifičnost zrakoplovne industrije. Osim toga, kako ističu u SKOZ-u, osim što imaju manjak iskustva, tih petero radnika nema ni sve potrebne dozvole pa ne mogu raditi na oba tipa zrakoplova koje ima Croatia Airlines.

Da ne bude zabune, kako kažu, cijena rada je ista s obzirom na to da zaposleni na određeno nemaju dodatke za radni, staž zbog čega je postavljeno pitanje Odjelu za ljudske resurse kompanije, otkud su objasnili da Croatia Airlines ima namjeru krenuti prema "zanavljanju" kabinskog osoblja, koje bi u budućnosti imalo isključivo ugovore na određeno, jer su radnici koji duže rade taj posao zahtjevniji i nezadovoljniji uvjetima rada. Osim što takvom praksom grubo krši Zakon o radu, kolektivni ugovor i negativno utječe na sigurnost letenja, tvrtka u državnom vlasništvu diskriminira mlade majke od kojih se traži da potpišu izjavu kako se odriču prava da ne rade noćne i višednevne smjene dok su im bebe male. Ucijenjene žene, u strahu da ih neće zvati opet na sezonski rad, pristaju na sve što im se ponudi.

"Zanavljanje", koje spominju u kadrovskoj Croatia Airlinesa, u praksi znači da će svih pedesetak licenciranih radnica i radnika (oko 15 posto je muškaraca), od kojih su neki u kompaniji još od 2007. godine, izgubiti mogućnost obavljanja ovog posla na uštrb mlađih i manje zahtjevnih. U tvrtki je, inače, zaposleno oko 145 njih u kabinskom osoblju od kojih je dvadesetak na duljem bolovanju ili rodiljnom, dok ih 40 radi na određeno vrijeme ne samo kroz sezonu, nego neki i tijekom cijele godine. Predsjednica SKOZ-a Suzana Artuković istaknula je da "zanavljanje" dovodi i do manjeg broja zaposlenih, budući da je zadnjih godina tvrtku napustilo desetak radnica iz sektora kabinskog osoblja koje će zamijeniti pet novih. Manjak ljudi već je dovodio do otkazivanja letova, a time i velikih šteta tvrtki.

Ivana Lojo, dopredsjednica SKOZ-a, objasnila je da stav sindikata ne znači da su mlađe kolegice ili kolege loši u poslu koji rade.

"Problem je u tome što su zaobiđeni oni s više iskustva koji su stavljeni u drugi plan. Raspisivanjem natječaja za primanje novih 50 „sezonaca“ kompaniji će se stvoriti i dodatni troškovi s obzirom na nužnost obuke, a rezultat će biti da će pojedini putnici imati više letačkog iskustva od kabinskog osoblja", rekla je Lojo.

Sindikalke ističu da je njihov posao daleko od glamuroznoga, kakvim se voli predstavljati. Riječ je o teškom poslu. Zaposleni imaju sedam do deset dana na mjesec slobodno, dok su preostale dane praktički 24 sata na raspolaganju poslodavcu. Zbog uvjeta rada su i češća bolovanja, dodaju.

Katarina Perković iz Ženske fronte Hrvatske istaknula je opasnost uvođenja novog modela, ovog sezonskog, među nesigurne oblike rada poput rada na određeno vrijeme, outsourcinga, neprenošenja ugovora, agencijskog rada…

"Činjenica je da se radnice ne poziva na posao jer su žene, premda su školovane i znaju svoj posao", zaključuje Katarina Perković.

Time se Croatia Airlines pridružila sve većem broju tvrtki koje drastično režu broj zaposlenih, posebno u kabinskom osoblju. Nedavno je to napravila i kompanija Air France-KLM najavivši da će između 2016. i 2017. biti otpušteno oko 2900 radnih mjesta, ne isključujući i prinudne otkaze, među kojima će biti 300 pilota, 700 stjuardesa i stjuarda te 1900 zemaljskog osoblja, što je nagnalo nekoliko stotina predstavnika sindikata da upadnu u prostoriju u kojoj je bio sastanak Središnjeg odbora tvrtke te krene doslovce naganjati menadžere. Dvojici su potrgali košulje, među njima i prvom čovjeku Air Francea u Orlyju Pierre Plissonnier.

Jedna od rijetkih koja se odupire "mladalačkom" trendu je skandinavski SAS, gdje ćete i dalje naići na starije radnike.