Skoči na glavni sadržaj

HTZ ne zna što bi s dvije i pol milijarde očiju uprtih u otvaranje Mundijala

Davor Verković

<p>Davor Verković je novinar koji je cijelu dosadašnju karijeru proveo prateći turizam. Ne samo da je obišao sve hotele i restorane od Iloka do Prevlake i natrag, nego vrlo dobro poznaje turističke trendove i još bolje njihove kreatore</p>

htz-ne-zna-sto-bi-s-dvije-i-pol-milijarde-ociju-uprtih-u-otvaranje-mundijala-1880-1897.jpg

Cilj je percepciju Hrvatske kao nogometne reprezentacije promijeniti u Hrvatsku kao poželjnu turističku destinaciju
Foto: FaH / Lana Slivar Dominić

Hoće li hrvatski turizam iskoristiti činjenicu što će "pola" svijeta gledati prvu utakmicu otvaranja Svjetskog nogometnog prvenstva?

Za devet dana, 12. lipnja, kod nas će biti 22 sata, u São Paulu pet sati manje, a u svakodnevicu i životni ritam svijeta razlomljenog na vremenske zone ukrcat će se središnji sportski događaj godine.

Spektakl i za Hrvatsku? Malo je reći spektakl. Isprva se, odmah nakon izvlačenja kuglica, kalkuliralo da će utakmicu Brazila i Hrvatske gledati zastrašujućih milijardu ljudi. Vremenom je cifra bubrila. Počelo se spominjati bitno više od milijardu ljudi, potom blizu dvije milijarde.

U Hrvatskoj turističkoj zajednici ovih dana ističu da će naslovnu utakmicu naše i brazilske nogometne reprezentacije, što izravno, što u snimci, gledati više od dvije i pol milijarde ljudi. Dvije i pol milijarde!?

Koliko bi stajala reklama koja bi pokrila populaciju od dvije i pol milijarde ljudi? Riječ je, dakle, o neprocjenjivom kapitalu. Ako tvrdimo da je Hrvatska u svjetskim razmjerima postala poznata tek nakon osvajanja trećeg mjesta na Svjetskog nogometnom prvenstvu u Francuskoj i da je sport uvijek bio naš najbolji ambasador, očito je došlo vrijeme da se napravi korak dalje. Vjerojatno nikad više nećemo imati takvu priliku da se reklamiramo na svjetskoj sceni.

Kako se Hrvatska turistička zajednica pripremila za taj događaj?

"Sudjelovanje na Svjetskom nogometnom prvenstvu kapitalizirat ćemo kroz provođenje svih redovnih promotivnih aktivnosti, kako na brazilskom tržištu, tako i na brojnim drugim svjetskim tržištima, a koje se odnose na održavanje uspješnih poslovnih radionica, distribuciju newslettera, kao i na opće oglašavanje, komunikaciju s medijima, sudjelovanje na sajmovima i globalnu komunikaciju putem društvenih mreža na kojima će osobiti naglasak biti stavljen na ovo značajno događanje", istaknula nam je Sandra Knežević, voditeljica samostalne službe za odnose s javnošću Hrvatske turističke zajednice. Dodaje da je na prošlogodišnjim radionicama Sell Croatia, održanim u São Paulu i Rio de Janeiru, ukupno sudjelovalo više od 250 brazilskih turističkih tvrtki, koje su potvrdile velik interes za Hrvatsku.

Nadalje, od 9. do 16. svibnja ove godine u Hrvatskoj je boravilo 20 brazilskih turističkih agenata koji su u okviru inspekcijskog putovanja upoznali turističke potencijale naše zemlje, a posjetili su Zagreb, NP Plitvička jezera, Split, Ston, Dubrovnik, Rovinj, unutrašnjost Istre i NP Brijune.

Tjedan dana kasnije, o istom, našem, trošku, s hrvatskom turističkom ponudom upoznalo se i devet brazilskih novinara za koje je Glavni ured Hrvatske turističke zajednice organizirao studijsko putovanje. Nadalje, predstavnici HTZ-a primili su i izaslanstvo brazilskoga grada Mata De São João gdje će biti smještena hrvatska nogometna reprezentacija, a s kojima se razgovaralo o mogućnostima zajedničke promocije.

"Osim promocije kroz suradnju s partnerima, želimo iskoristiti trenutak povećanog interesa za Hrvatsku u trenutku igranja utakmice otvaranja SP-a i na tom valu napraviti tranziciju u percepciji ljudi iz 'Hrvatske kao nogometne reprezentacije' do Hrvatske kao poželjne turističke destinacije u srcu Europe. Cilj je razviti zanimljive priče viralnog karaktera u razdoblju trajanja nogometnog prvenstva od oko mjesec dana, a s obzirom na interaktivnu prirodu aktualne kampanje 'VisitCroatia ShareCroatia', logičan sljedeći korak je daljnje širenje putem weba i društvenih mreža", ističe Sandra Knežević i dodaje da će se sadržaji prilagođeni temi nogometa uključiti i u oglašivačke kampanje na portalima na 20 tržišta.

Što konkretno znači tranzicija u percepciji ljudi iz "Hrvatske kao nogometne reprezentacije" do Hrvatske kao poželjne turističke destinacije u srcu Europe, to samo oni znaju.

Još se, deset dana prije početka prvenstva, razmatra provedba aktivnosti oglašavanja putem mobilnih telefona kroz kampanju usko vezanu uz samo otvaranje SP-a.

Uglavnom se, koliko smo uspjeli shvatiti, cilja na emitivne goste iz Brazila, države s, istina, 190 milijuna stanovnika, ali i države koja nam je lani poslala nešto više od 56 tisuća turista. Nedovoljno ni za napuniti stadion u São Paulu koji prima 68 tisuća duša. U strukturi ukupno u Hrvatskoj ostvarenih noćenja Brazilci su lani sudjelovali s nevelikih 0,2 posto.

I to je to. I vama nešto nedostaje ili ćete reći – od koga je, dobro je?

Bezglavi HTZ, naime, jedva da funkcionira. U potpunom je kaosu i neredu koji se počeo stvarati nakon smjene Nike Bulića. U sezonu 2014. HTZ ušao je bez čelnog čovjeka. Država se raspada, a IDS kadrovira i smjenjuje, forsira svoju Istru i pušta da se turizam događa po inerciji. Ispod "žita" vode se pravi ratovi tipa – ako stavimo Ivanu Šoljan, razapet će nas "zeleni", a "zeleni" postaju respektabilan faktor u političkom sistemu zemlje.

Nekako nam se čini da će se promidžbene koristi od otvaranja Svjetskog nogometnog prvenstva i spomenute dvije i pol milijarde ljudi odigrati po inerciji. Nekima je i to dovoljno.

"Nisam siguran da nam treba dodatna promidžba u situaciji kada će nas gledati milijarde", reći će nam Ivan Pukšar, direktor zagrebačke agencije Kompas, jedne od tri veće agencije koja je organizirala, odnosno, organizira putovanje u Brazil.

Procjenjuje da će preko te tri agencije – Kompas, Atlas, Bantours – put Brazila krenuti od 700 do najviše 1000 hrvatskih građana. Ostali će se snaći sami, jer se na tribinama, samo na otvorenju, ipak očekuje više tisuća crveno-bijelih majica. Prema Brazilu naši će individualni putnici putovati i iz Milana, Istanbula i Budimpešte..., naš se čovjek potrudio da izračuna najpovoljniju inačicu.

Problem je, znamo svi, bio u ulaznicama, jer da su agencije imale ulaznice prodale bi sve aranžmane koji stoje od početnih oko 25.000, pa do debelo više od 40.000 kuna.

Ovako su se kopali kanali samo za jednu utakmicu – onu prvu gdje su samo cijene ulaznica bile od 160 do 360 eura. Hrvatskim je snobovima, čast izuzecima, pitanje prestiža biti na otvorenju Svjetskog prvenstva. Korporacije će na taj način nagraditi svoje najbolje ljude i najdragocjenije partnere. Nešto je otišlo i posredstvom nagradnih igara, kojih također nije nedostajalo posljednjih tjedana.

Za preostale dvije utakmice u grupi nije bilo ni približno toliko interesa, iako su ulaznice stajale znatno niže, od 65 do 127 eura. Znamo, naime, kako će se hrvatski prolaz skupine odlučivati u Manausu 18. lipnja te u Recifeu 23. lipnja. Štoviše, Pukšar tvrdi kako je naša neprodana kvota karata za zadnju utakmicu sa Meksikancima otišla – Meksikancima.

Malo je interesa bilo i za pakete tri utakmice što su stajali od 320 do 680 eura.

Uglavnom – unatoč desecima milijuna kuna namijenjenih promidžbi i filanju konzultanata, u središnji sportski događaj godine ulazimo aljkavo, nepripremljeni i čekamo da se stvari dogode same od sebe. No, ako tako postupamo i s turističkim sezonama, zašto bismo tu bili drugačiji?

To je jednostavno naš stil od kojeg ne odstupamo.