Danas iznimno cijenjeni u zemljama u kojima rade, direktori stranih predstavništava Hrvatske turističke zajednice mogli bi uskoro postati obični trgovački putnici!
Iz Glavnog ureda Hrvatske turističke zajednice procurila je informacija da HTZ namjerava racionalizirati broj svojih predstavništava u inozemstvu. Iako još nije precizirano koja će se ukinuti, gotovo je sigurno da će se većina onih koji opstanu zatvoriti (hrvatski turizam uglavnom ima urede na odličnim lokacijama), a da će u potpunosti zaživjeti home officei u kojima bi direktor predstavništva bio jedini zaposleni.
Direktore s kojima smo razgovarali užasava mogućnost da bi ubuduće imali ulogu trgovačkog putnika – odrađivali bi sastanke s touroperatorima i partnerima na tržistu, dok bi oglašavanje preuzela globalna marketinška agencija, koja bi radila objedinjene kampanje za cijeli svijet i sva tržišta. To konkretno znači da poslove oglašavanja na tržištu više neće raditi predstavništvo u suradnji s nekom lokalnom agencijom. Sličan scenarij home officea već su prošla neka predstavništva, na primjer ono u SAD-u.
Užasnutost je blaga riječ kada govorimo o reakcijama direktora stranih predstavništava koje smo kontaktirali, a koji su nas zamolili da ostanu neimenovani, jer im je nakon nekoliko tekstova objavljenih na Forum.tm-u Meri Matešić, direktorica Glavnog ureda Hrvatske turističke zajednice, zabranila kontak s domaćim medijima, osim ako nemaju njezino pismeno odobrenje.
Ne treba ponavljati da je Matešić u turističke redove uvela vojnu disciplinu i komunikaciju. Zbog atmosfere straha i linča od zaposlenika središnjih turističkih institucija informaciju možete dobiti samo uz višestruko izrečenu molbu: "Molim te, samo da ona to ne dozna, jer ću izgubiti posao."
Cijela je ta priča oko predstavništava vrlo zanimljiva. Očito je da bismo od turizma rado uzeli milijarde, ali u turizam ne bismo baš ulagali.
- Ne sumnjamo da ćemo mi zadnji čuti što nam sada spremaju, kaže nam jedan direktor. S kontroverznom šeficom HTZ-a direktori, inače, imaju sastanak sutra, u srijedu. Iako kažu da je riječ o najgorem rješenju, većina će ih, doznajemo, pristati na sve i vjerojatno se neće suprotstavljati direktorici.
- U svijetu se bježi od izravnog marketinga, a mi ćemo sada uvesti nešto što je vani out. Zar ćemo turizam prodavati kao frižidere? Sve je to suludo. Uopće mi nije jasno kako to zamišljaju. Što ćemo s individualnim turistima. Pa mi imamo jako puno tržišta s kojih nam više od 80 posto gostiju čine individualci. Oni će možda i vidjeti poneku reklamu, neki plakat, ali to će trajati nekoliko dana, a što onda?! Takvi ljudi vole razgovor, njima ni novinska reklama ni internet ne znače ništa, pogotovo ako su umirovljenici, a takvih je također mnogo. Umjesto da stisnemo gas, meni se čini da se povlačimo. Jest kriza, ali treba imati pameti. Vraćamo se na standarde od prije dvadesetak godina, kaže nam drugi sugovornik.
Predstavništva, naime, kroz svoj rad stvaraju širu sliku o Hrvatskoj i njezinim prednostima. Turizam je, naravno, najvažniji segment priče, ali država se može upoznati i kroz dijeljenje informacija tamošnjim medijima i o svim drugim aspektima života u njoj, što su naša predstavništva dosad kvalitetno odrađivala. Sada je pitanje što će o Hrvatskoj znati reći neka globalna agencija kojoj će biti povjerena sva moć, a naravno i novac.
Na žalost, stječe se dojam da bi turistička vrhuška najradije zatvorila sva ta predstavništva – a imamo ih 18 te dvije ispostave – i novac preusmjerila u nešto drugo (postoje naravno sufleri koji znaju gdje bi lova mogla završiti, a kada kao voditelj nisi vičan svom poslu, onda lako poklekneš kićenoj persuaziji).
Pretpostavljamo, inače, da bi se prvo mogle zatvoriti ispostave u Italiji i Njemačkoj, a što će biti s ljudima koji su tamo zaposleni, sam bog zna. I Meri Matešić i njezini sufleri.