„Ideje naše, benzin vaš“ poznati je moto Ostapa Bendera, lika satiričnih romana ruskog književnog dvojca Iljfa i Petrofa, ali i prilično precizan opis najbrže rastućeg investicijskog trenda u svijetu posljednjih godina. Više od 30 milijardi dolara prikupljeno je samo tijekom 2014. godine na 463 crowdfunding platforme obuhvaćene posljednjim globalnim istraživanjem ovog alternativnog načina financiranja. Streloviti je to skok u odnosu na samo tri godine prije kad je ukupan promet bio 1,5 milijardi dolara.
Premda hrvatske crowdfunding kampanje nisu ni blizu spomenutih iznosa, statistički pokazatelji govore o jednako snažnom rastu. Od prve kampanje 2011. godine, domaću scenu i svjetske trendove na svojem blogu crowdfunding.hr prati Hrvoje Hafner. Nedavno je objavio i novo, sada već tradicionalno godišnje istraživanje koje otkriva da je u Hrvatskoj crowdfundingom do sada prikupljeno nešto manje od deset milijuna kuna ukupno. Od toga, 5,3 milijuna kuna samo u prošloj godini.
Od nekoliko dolara do više tisuća
Crowdfunding je model masovnog ulaganja u projekte pojedinaca, malih pa i srednjih tvrtki koje kapital ne mogu namaknuti kreditom kod banaka jer nemaju sredstva kojima će jamčiti povrat uloženog novca. Ovaj zatvoreni krug u kojem do novca mogu doći samo oni koji ga već imaju premostio je crowdfunding.
Internetske platforme poput Kickstartera, ili u Hrvatskoj popularnijeg Indiegogoa, nude mogućnost predstavljanja ideje ili konkretnog proizvoda velikom broju ljudi koji mogu odabrati hoće li ga i kojim iznosom podržati. Raspon je u pravilu širok, od simboličnih par do par tisuća dolara, ovisno o projektu i nagradama koje se mogu ponuditi za podršku. Najveće iznose u Hrvatskoj su do sada u pravilu skupljale računalne igre i igre na ploči. Rekorder je i danas tim iz Varaždina koji je za svoju igru Machina Arcana 2013. na Kickstarteru skupio 143 tisuće dolara.
"Vidimo veliki pomak u kvaliteti pripreme domaćih crowdfunding kampanja u odnosu na prošle godine. Čini mi se da nam jedino nedostaje više tehnoloških start-up-a orijentiranih na potrošačku elektroniku koji puno bolje prolaze na Kickstarteru i Indiegogou", komentirao je rezultate za 2015. autor bloga Hrvoje Hafner, a njegovo razmišljanje potvrđuje i lista top 5 hrvatskih projekata na kojoj su čak tri tehnološka, računalna igra Nephil's Fall, aplikacija za mjerenje količine minerala i vitamina u organizmu Vitastiq i STEMI robot koji dolazi u dijelovima s uputama uz koje ga svatko stariji od 13 može sastaviti.
Kad cilj kampanje nije elektronička novotarija koju svatko želi, najpopularnije su uplate od 16 do 25 dolara, pokazala je analiza do sad realiziranih projekata Crowdfunding Academy među kojima su STEMI, Okus doma i organska olovka Fabula koju, kad potrošite, možete i posaditi.
Zajedno za sirijske majke
Crowdfunding akademiju pokrenuli su lani društveno poduzeće Brodoto i Program Ujedinjenih naroda za razvoj u Hrvatskoj. Prvi polaznici, 13 timova čiji su projekti odabrani na raspisanom natječaju, dobili su priliku da uz pomoć stručnjaka kreiraju vlastitu kampanju. Akademija je sklopila suradnju i s Indiegogo platformom na kojoj su do sad lansirane četiri kampanje, a čak tri su uspjele skupiti i više od traženog iznosa. To je izuzetan uspjeh kad se u obzir uzme da je od 63 hrvatska projekta pokrenuta lani na različitim platformama, samo 23 prikupilo traženi iznos, otkriva istraživanje objavljeno na blogu crowdfunding.hr.
Isto istraživanje pokazuje i kako se fokus s računalnih igara i elektroničkih naprava 2015. prebacio na takozvane projekte zajednice koji čine i više od 10 posto lani pokrenutih crowdfunding kampanja u Hrvatskoj. Posljednje takvo, Lighten the load uspješno je zaključeno u listopadu 2015. s prikupljenih 578 posto više od traženih 2.300 dolara za proizvodnju dječjih nosiljki za sirijske izbjeglice s najmlađom djecom. Projekt je također, u suradnji s Crowdfundig Academy, pokrenulo društveno poduzeće Brodoto s partnerima, udrugama Roda i Budimo ljudi, zadrugom Kamensko, nezavisnim filmskim društvom Blank i foto kolektivom Kamerades.
“S jedne strane postoji potreba građana da financiraju projekte koji su društveno korisni, dok s druge sve više gube povjerenje u velike humanitarne organizacije. Tu se male crowdfunding inicijative pokazuju kao izvrsna alternativa”, tumači ovaj novi trend Marko Gregović, osnivač neprofitnog poduzeća Brodoto.
Polugodišnja priprema
Crowdfunding Academy do ljeta planira okupiti u Hrvatskoj i novu generaciju polaznika. Trenutno crowdfundingu podučavaju timove i na globalnoj razini pa tako rade na kampanjama za medicinske uređaje u Egiptu, ili solarne pumpe u Indoneziji, a što su tek neki od primjera koje navodi Marko Gregović. Ponovo će organizirati i Zagreb Crowdfunding Convention, regionalni i europski susret pojedinaca i organizacija koje se bave crowdfundingom. Zajedničke inicijative, pokazalo je to najnovije hrvatsko iskustvo, a svjedoči i višegodišnji uspjeh inicijative Slovenia Coworking u najbližem susjedstvu, imaju puno veće šanse uspjeti.
Jer, da se vratimo na početak, benzin za ideju u ovoj priči ipak treba i zaraditi. Književni klub Booksa u zagrebačkoj Martićevoj ulici nedavno je na pročelje postavio novu ploču s imenom kluba zahvaljujući sredstvima skupljenim na Indiegogo pred dvije godine. Kampanju su pripremali šest mjeseci, a puno im je pomoglo što imaju redovno članstvo i stalne posjetitelje programa koji su se uključili bilo da su donirali ili širili glas o kampanji.
Uspješna crowdfunding kampanja ne donosi samo novac, već stvara i zajednicu koja podržava projekt, a i najbrži je test potencijala koji ideja ima ili pak tržišta za proizvod. Već prvih tjedan dana u pravilu je dovoljno da se odredi uspjeh kampanje jer većina ih u tom roku realizira preko polovice svih uplata. Dobar start i psihološki je važan, ne samo za tim koji vodi kampanju već i one koji će lakše uplatiti što su veće šanse da kampanja bude uspješna. Iako, novac se s računa uplatitelja skida tek ako se kampanja pokaže uspješnom. Na Kickstarteru kampanje koje nisu dosegle traženi iznos ne dobivaju ništa, na Indiegogo je moguće podići i taj novac, ali je provizija koju Indiegogo uzima u tom slučaju veća. Indiegogo odnedavno ima i opciju InDemand za uspješne projekte koji novac žele nastaviti prikupljati i nakon završetka kampanje. Mnoštvo je taktika i različitih iskustava, pa se žive rasprave vode i oko toga je li bolje tražiti više ili manje i kako odrediti traženi iznos.
Najuspješniji Maštruko
Oleg Maštruko kojega je Hafner u svojem godišnjem pregledu izdvojio kao crowdfundera godine, imao je tri uspješne od tri pokrenute kampanje. Niti u jednoj nije tražio više od 10 tisuća dolara. Moguće je crowdfundingom skupiti i milijune, no za takva ulaganja izglednije su platforme poput Seedrsa na kojoj je Hrvoje Prpić lani skupio gotovo 300 tisuća dolara za svoj projekt Trillenium. Umjesto nagrada ili proizvoda, uplatitelji u ovom slučaju dobivaju odgovarajući udio u kompaniji.
Europska komisija lani je objavila procjenu kako su crowdfunding ulaganja u EU tijekom 2014. premašila milijardu eura i najavila uvođenje zajedničkih pravila na razini cijele Unije. Cilj je riješiti problem različitih vrsta plaćanja, premostiti nacionalna ograničenja i jamčiti sigurnost oznakom kvalitete EU kako bi se spriječile prevare i omogućio nesmetan rast ovog modela kreditiranja malog i srednjeg poduzetništva.
Europska komisija lani je objavila i vodič u kojem opisuje različite modele zajedničkog financiranja i nudi praktične savjete. Praktični savjeti mogu se pronaći i na blogu Hrvoja Hafnera, korisne vještine savladati na Crowdfunding Academy koja će se ponovo održati prije ljeta, a u međuvremenu istraživati objavljene kampanje i učiti na tuđim greškama - pa možda i podržati neki od projekata makar simboličnim iznosom od pet dolara.
Dobit ćete 'high five', ali i onaj neprocjenjiv osjećaj da i vaša mala kap stvara slap koji mijenja tokove novca.