Skoči na glavni sadržaj

Ne prihvaćajte sponzorirana putovanja!

ne-prihvacajte-sponzorirana-putovanja-2356-2444.jpg

"Pritom je posebno osjetljiva uloga novinara koji se bave ekonomijom, koji procjenjuju moguća ulaganja i financije, jer su u prilici da odlučno utječu na javnost kad se o tome odlučuje", upozoravaju u HND-u i upućuju kolege na Kodeks časti hrvatskih novinara
Foto: HND

Hrvatsko novinarsko društvo pozvalo je danas novinare da ne prihvaćaju putovanja koja im plaćaju privatni sponzori, jer bi se tako u pitanje mogla dovesti njihova novinarska vjerodostojnost i objektivnost. Priopćenje, koje potpisuje predsjednik HND-a Zdenko Duka, prenosimo u cijelosti

"Hrvatsko novinarsko društvo poziva sve novinare da ne prihvaćaju ona putovanja koja im plaćaju (privatni) sponzori a koja mogu dovesti u pitanje njihovu novinarsku vjerodostojnost i objektivnost. Kad je riječ o obavljanju novinarskog posla, poslovna novinarska putovanja u načelu bi trebale plaćati redakcije jer su to najprirodnije situacije i uvjeti u kojima novinari doista mogu nepristrano izvještavati.

Kada različiti sponzori plaćaju (skupa) putovanja novinarima - bilo u dogovoru s upravama ili uredništvima samih redakcija ili bez tog dogovora, svejedno - oni očekuju protuuslugu i obavezuju tako novinara ili redakciju, čak i onda kad javno govore da ne očekuju ništa zauzvrat. Naravno, i posebno onda kad zapravo i nema događaja o kojem treba izvijestiti nego se sve svodi samo na turizam te se u novinare tako posredno koruptivno 'ulaže' za budućnost.

Financijska situacija u medijskoj industriji je teška i poslodavci sve manje izdvajaju za novinarska poslovna putovanja ali to ne smije biti opravdanje za eventualni sukob interesa u kojem se novinar može naći.

Pritom je posebno osjetljiva uloga novinara koji se bave ekonomijom, koji procjenjuju moguća ulaganja i financije jer su u prilici da odlučno utječu na javnost kad se o tome odlučuje a darovi, neke druge usluge ili plaćena putovanja ih dovode u sukob interesa i oni tada objektivno teško mogu zauzeti profesionalnu distancu u izvještavanju.

Odnosi se to naravno i na novinare koji prate automobilizam, sportske novinare i turističke novinare.

Prema Kodeksu časti hrvatskih novinara, novinar vlastiti sukob interesa mora priopćiti javnosti. Trebalo bi biti potpuno transparentno tko novinarima plaća putovanja, a novinari koji su u situaciji da im poslovni put plati netko drugi a ne njihove redakcije - u svojim novinarskim prilozima bi trebali jasno deklarirati tko im je platio putovanje kako bi javnost i na osnovu takvih podataka mogla procijeniti njihovu novinarsku objektivnost."

Posljednje masovno putovanje novinara i urednika na račun neke tvrtke je prošlotjedni odlazak u meksički Cancun, koje je organizirala turistička kompanija Karisma u suvlaništvu Agrokora.