Izložba "Stvarno korisno znanje" kustoskog kolektiva "Što, kako i za koga" WHW iz Zagreba predstavit će od 28. listopada do 9. veljače u proslavljenom muzeju Reina Sofia u Madridu radove tridesetak umjetnika i kolektiva, a manji dio projekta predstavit će se u studenom i u zagrebačkoj Galeriji Nova.
Kustosice Ivet Ćurlin, Ana Dević, Nataša Ilić i Sabina Sabolović su prije više od dvije godine dobile poziv da osmisle izložbu u muzeju koji, iako je poznat zahvaljujući bogatoj zbirci što privlači brojne turiste, nije populistički muzej koji isključivo kapitaliziraju na nekolicini slavnih remek-djela. Kat ispod jednog od takvih djela, Picassove "Guernice", postavit će se izložba "Stvarno korisno znanje", na 1500 četvornih metara.
Riječ je o izložbi koja polazi od pojma 'stvarno korisno znanje' što su ga početkom 19. stoljeća počeli koristiti radnički klubovi u Ujedinjenom kraljevstvu s namjerom da se suprotstave obrazovanju koje su za radnike počeli organizirati vlasnici tvornica, a čija je glavna motivacija bila efikasnija proizvodnja. Koristeći u naslovu pojam koji upućuje na početke borbe protiv neograničene kapitalističke eksploatacije i na rane pokušaje radnika da sami organiziraju vlastito obrazovanje, izložba se zalaže za uvođenje novih načina učenja i podučavanja temeljenijh na principima jednakosti, te za preispitivanje ustroja suvremenih društvenih i političkih organizacija, najavile su kustosice.
Stvarno korisno znanje predstavlja niz strategija i metodologija kojima umjetnici dovode u pitanje "uvriježeno znanje" te preispituju hegemonijsko viđenje povijesti, umjetnosti, roda, rase i klase. Opseg njihovih strategija i metodologija seže od položaja autodiktata i otpora prema autoritetu te okoštalim intelektualnim stajalištima, do različitih modela kolektivnog rada čiji je cilj preraspodjela i dekonstrukcija odnosa moći u svim sferama života.
Neki od pristupa kojima se koriste umjetnici na izložbi su razvijanje i prenošenje znanja važnog za društvo kroz folklorne i amaterske umjetničke prakse, pokušaj reaktiviranja emancipacijskog i demokratskog potencijala mjesta na kojima se pohranjuje znanje poput arhiva, knjižnica i muzeja, prikupljanje i reorganiziranje slika ili predmeta kako bi se razotkrili načini na koji slike funkcioniraju, istraživanje sposobnosti umjetnosti da izaziva emotivne reakcije i načina ne koje se one koriste u političkim borbama.
Izlažu, među ostalima, Mladen Stilinović, Marcell Mars, Želimir Žilnik, Trevor Paglen & Jacob Appelbaum (suradnik američkog zviždača i bivšeg zaposlenika CIA-e Eduarda Snowdena), Subtramas, Ardmore Ceramic Art, Phil Collins, Chto Delat?, Primitivo Evanan Poma & Udruženje narodnih umjetnika Sarhue, Victoria Lomasko.
Izložbu prati publikacija, koju je dizajnirao Dejan Kršić, s tekstualnim i vizualnim prilozima umjetika te tekstovima Luisa Camnitzera, Marine Garces, Freda Motena & Stefana Harnea, Trevora Paglena i Jacoba Appelbauma, Raqs Media kolektiva i G. M. Tamasa.
Kolektiv WHW osnovan je 1999., a ime je dobio po svojoj prvoj izložbi "Što, kako i za koga", održanoj 2000. u Zagrebu u povodu 152. obljetnice Komunističkog manifesta. Što, kako i za koga su tri temeljna pitanja svake ekonomske organizacije, a tiču se planiranja, koncepta i realizacije izložbi, te produkcije i distribucije umjetničkih djela i umjetničke pozicije na tržištu rada. Ta pitanja postala su moto WHW-ovog rada i izvor inspiracije za sve sljedeće projekte. Od svibnja 2003. kolektiv vodi Galeriju Nova u središtu Zagreba.