Skoči na glavni sadržaj

U petak se otvara izložba o Nadi Dimić

Goran Borković

<p>
Karijeru započeo u Sinjskim skojevcima. Nastavio u više različitih klubova iz Splita i Zagreba s promjenjivim uspjesima. Igru više bazirao na asistencijama nego na pogocima. Odlučio da neće završiti u nižerazrednom Vratniku.</p>

nada_dimic.jpg

U petak, 12. svibnja, u 19 sati, u zagrebačkom Tehničkom muzeju Nikola Tesla otvara se izložba „Sanja Iveković: Nada Dimić File 2023 / Nada Dimić – Rekonstrukcija industrijskog nasljeđa“. U sklopu otvorenja Sanja Rotter izvest će remake performansa Sanje Iveković „Repetitio est mater“ iz 1998.

Izložbu posvećenu Nadi Dimić – osobi i istoimenoj tvornici – sačinjavaju dvije cjeline. Cjelina „Sanja Iveković: Nada Dimić File 2023“ objedinjuje umjetničke radove iz ciklusa „Gen XX“ (1997 – 2001), koji reafirmira antifašističku baštinu fokusirajući se na žene, sudionice antifašističke borbe do instalacije koja uključuje maketu tvornice, tvorničke predmete i „Timeline“, rad u nastajanju. U sklopu ove izložbe radovi su prvi put objedinjeni u zasebnu cjelinu te daju pregled umjetničina dugogodišnjeg bavljenja tom temom.

Umjetnički projekt „Nada Dimić File“ (1998-2023) povezuje narodnu heroinu Nadu Dimić, izbrisanu iz javnog prostora grada Zagreba, i jednu od najuspješnijih tvornica trikotaže i pozamanterije u socijalističkoj Jugoslaviji koja je do privatizacije 1993. nosila njezino ime.

Ovim se povezivanjem ukazuje na dva djelomično usporedna, a svakako komplementarna procesa koja su obilježila 1990-te u Hrvatskoj: brisanje antifašističkog nasljeđa i gašenje industrije, nositelja gospodarskog i društvenog napretka u socijalizmu.

Izmještanje radova iz uobičajenog konteksta umjetničkih muzeja i galerija u Tehnički muzej Nikola Tesla, čija je povijest usko povezana s industrijom, a danas ima bitnu ulogu u istraživanju i očuvanju industrijskog nasljeđa, daje dodatnu dimenziju njihovu čitanju i apostrofira razmjere, kao i posljedice, društvenih, ekonomskih i političkih promjena u Hrvatskoj nakon 1990-ih.

Druga cjelina, „Nada Dimić – Rekonstrukcija industrijskog nasljeđa“, usmjerena je na povijest i djelovanje tvornice „Nada Dimić“ i temelji se na sačuvanim pisanim izvorima (tvornički bilteni iz 1960-ih, arhivski materijali vezani uz tvornicu, novinski članci). Ova cjelina također predstavlja skromne fizičke ostatke tvornice rasute po javnim ustanovama i privatnim kolekcijama: tvorničke biltene (NSK), izbor fotografija snimljenih u tvorničkim pogonima 1950-ih i početkom 1960-ih (HDA), bistu Nade Dimić pohranjenu u Muzeju Grada Zagreba i reklamne kataloge iz privatnih kolekcija.

Izložba je otvorena do 30. lipnja 2023., a možete je pogledati od utorka do petka od 11 do 19 sati, a subotom i nedjeljom od 10 do 14 sati. Ulaz je besplatan. Kustosica je Kosjenka Laszlo Klemar, a suradnica na izložbi Barbara Blasin.

Tekst je financiran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija Agencije za elektroničke medije za 2023. godinu